Kristian Vedel –den objektivt, personlige designer

Det lyder umiddelbart selvmodsigende at være objektivt personlig. Men det mente Kristian Vedel 1923-2003, at en designer måtte være. Designeren eller arkitekten må –fra sit eget ståsted- tage objektivt stilling til, hvad samfundet har brug for.

Som så mange andre på den tid studerede Kristian Vedel på Møbelskolen under Kaare Klint. Og som så mange andre nøjedes Kristian Vedel ikke med at være møbelarkitekt, men formgav også en lang række kunstindustrielle produkter til danske hjem og spiseborde i midten af 1900tallet. Han var blandt andet med til at danne foreningen for industrielle designere i Danmark og blev foreningens første formand i 1966.

Der er måske nok mange andre af de industrielle formgivere, vi kender eller genkender bedre i dag end Kristian Vedel, men faktisk har flere af hans designs fået en renæssance de sidste par år. I øvrigt som rigtig, rigtig mange andre designs fra midten af 1900tallet. Vi svælger stadig med uformindsket styrke i datidens former og farver og glemmer måske lidt at se fremad. Indrømmet: designet var jo fedt den gang og farverne også. Og de var jo pionerer, mange af designerne og formgiverne: nye materialer, nye former, nye farver og nye formål.

Kristian Vedel var stærkt inspireret af hans læremester Kaare Klint 1888-1954 og af Bauhaus-skolen i Tyskland og begge inspirationskilder kommer tydeligt til udtryk i hans design.

Funktion og det nye begreb: ergonomi var afgørende for Kristian Vedel og så brugen af det nye materiale: plastik og det gammelkendte: træ.

Især Kristian Vedels børnemøbler vakte berettiget opsigt i sin tid og han fik bla. sølvmedalje for dem på La Triennale di Milano i 1957.

Man kan ik-ke nævne Kristian Ve-del uden også at snakke om hans forhold til Torben Ørskov. Torben Ørskov var købmand. Hans butik, Form & Farve, der åbnede i 1953, var toneangivende på kunstindustriens område. Han førte designs og de-signere frem. Det var hos Torben Ørskov, man fandt det nyeste og det bedste. Personligt udvalgt af Torben Ørskov selv. Blandt andet Krenitskålen, Grethe Kornerup-Bangs papirkurv og Vedels melaminskåle.

Lige nu er Vedel dog mest kendt for de små fugle i træ, der går sin sejrsgang verden over. Men hold udkig efter andet, fx har han tegnet en række møbler i bla. palisan-der, der både er meget maskuline og næs-ten mere retro end godt er. Især møbel-serien Modus, der bestod af ganske få møb-ler, der kunne kombineres på kryds og tværs. Møblerne blev produceret af Søren Willadsen. Vedel tegnede dog også møbler for France & søn og Fritz Hansen.

Byd på Kristian Vedel på Lauritz.com her.

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Kunstindustri, Møbler og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s