Georg Jensen og hans designkumpaner

Georg Jensen 1866-1935 er alt for stor en bid at sluge i en mundfuld. Der er skrevet tykke bøger om vores mest berømte sølvsmed, som også er kendt verden over for sin fine skønvirkestil. Så her kigger vi kun på et lille udsnit af hans værksteds enorme produktion, nemlig de smukke kander i sølv.

Johan Rohde 1856-1935 har vi før snakket om på bloggen. Han var særdeles alsidig og arbejdede blandt andet ofte sammen med Georg Jensen; derudover malede han, formgav møbler og meget andet. Johan Rohde var manden bag Georg Jensens mest fornemme bestikserie Konge. Bestikserien er tegnet så langt tilbage som 1915 og her 100 år efter, er det stadig den mest eftertragtede af alle Georg Jensens bestikserier. Og den dyreste.

Kanden her er en lille, tidlig kande af sølv med svungen korpus. Den er stemplet med Johan Rohdes initialer JR. Og den er fra ca. samme tid som Konge-bestikket. Det er ægte skønvirke.

Harald Nielsens arbejder for Georg Jensen er karakteristiske. Oprindeligt var han præget af tidens skønvirkestil; efterhånden blev han sin egen inspiration. Særligt i 1920erne og 1930erne tegnede han mange af de mest populære korpusvarer for Georg Jensen. Ifølge Georg Jensens arkiver var han en gudsbenået tegner og formgiver.

Kanden er af sterlingsølv og har en lille, svungen bred hank på rund fod. Den er stemplet med Harald Nielsens initialer HN og er udført i hans storhedstid i slutningen af 1920erne.

Johan Rohde tegnede også chokoladekander for Georg Jensen. En smuk variant er denne af sterlingsølv med en let hammerslået overflade, som Georg Jensen gjorde så populær herhjemme. Hanken er af ibenholt.

En række af Georg Jensens kander er blot stemplet GJ for Georg Jensen, så der kan man ikke fremhæve en kunstner frem for en anden. Det skyldes ofte, at det er Georg Jensen selv, der har formgivet kanden. Det er også tilfældet her.

Ikke alle kander fra Georg Jensen er i skønvirkestil og fra starten af 1900tallet. Et eksempel på en af de allermest unikke og spektakulære kander stammer fra Henning Koppels 1918-81 hånd. Ligesom Johan Rohde var Henning Koppel utrolig alsidig. Han tegnede smykker, fiskefade, ure, lamper og meget mere. En af hans kander har opnået kultstatus, nemlig Den gravide and. Kendetegnende for Henning Koppel bekymrede han sig ikke det fjerneste om, hvad der kunne lade sig gøre. Koppel tegnede; og havde folk til at udføre tegningerne i virkeligheden. Han var døv for folk, der sagde, at noget ikke kunne lade sig gøre. Alt kunne lade sig gøre. Det skulle bare gøres på en anden måde.

Byd på Georg Jensen på Lauritz.com her.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Sølv og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s