PH -skæbnens ironi

Skæbnens ironi er nogle gange påfaldende og meget underholdende. Tag fx Poul Henningsen –PH- der om nogen kæmpede for at bedre arbejderklassens vilkår; bedre boliger, bedre –og mere moderne- design, mere frisk luft og mere ligestilling. Ironien ligger i, at netop PHs eget design i dag er så kostbart, at arbejderklassen –hvis den stadig findes- knapt har råd til ledningen, der fører lampen til kontakten.

Poul Henningsen 1894-1967 var ellers selv barn af arbejderklassen. Som yngste af fire børn af Agnes Henningsen. Agnes Henningsen var forfatter, men af den frigjorte slags i perioden omkring 1900. Blandt hendes elskere taltes forfatteren Carl Ewald, som er PHs far, og kritikeren Georg Brandes, som PH gerne ville, var hans far. Agnes Henningsen var i front for kvindebevægelsen. I det lys og i en verden af livlige politiske, litterære og kunstneriske diskussioner trådte PH sine barnesko.

PH er mest kendt for smukke lamper, men brugte også en stor del af livet på at skrive; revyer, artikler, debatindlæg mm. Det er fremragende natbords-læsning. Om kunstindustrien og dens rolle for alm. mennesker skrev Poul Henningsen bla i tidsskriftet Kritisk Revy i 1926:

‘Kunstindustrien svinger nu som altid mellem de to Yderpoler: Den rene Nyttegenstand, som efterhaanden har faaet en smuk logisk Form og de rene Kunstgenstande, som kun fremstilles i et enkelt Eksemplar af Kunstnere, hvis Navn alene giver Tingen Værdi.’ … ‘At vi har en stilfærdig upaaagtet og smuk Nyttekunst tør saaledes ikke betvivles, og den moderne Kunstindustri er slet ikke saa ilde faren, som visse Folk vil gøre den til. Det er godt at den til daglig er upaaagtet, fordi den som Nyttekunst først og fremmest skal løse sin praktiske Opgave.’…

‘Det skal ikke benægtes at Liebhaverikunsten har sin Berettigelse ganske som Staffelimaleriet. Kan det inspirere en Kunstner som Jean Gauguin at lave sine Statuetter i Stentøj, saa er han i sin gode Ret. Men større pædagogisk og samfundsmæssig Betydning kan det ikke faa udover Kunstnernes og Liebhavernes Kreds.’… ‘Det er ikke fordi det er forkert at dekorere Tingene. Der skal stadig bruges Vaser og Rullegardiner og smaa Tallerkener med et Billede i Bunden, for at Børn kan spise hurtigere op.’… ‘Kære Venner i Kunsthaandværket! Hvor kan I vente, at vi skal bevare Agtelsen for Jer, saa længe Svindelen gaar i Kunstens Navn, medens alle de moderne Opgaver lades uløste? Vi ejer ikke et ordentligt Vandglas, ikke en Tallerken, ikke et Vandstel, ikke en Ske, Kniv, Gaffel; men de bedre Hjem er oversvømmet med Skidt og Møj til Fantasipriser!

Kritikken af det bedre borgerskab var en af PHs yndlinge. Ironisk nok, at det netop er det bedre borgerskab, der i dag har råd til hans lamper og møbler. PH forkastede traditionen; i dag er han en del af traditionen. PH hadede af et godt hjerte ‘den gode smag’; i dag er hans lamper om noget en del af ‘den gode smag’.

Se Poul Henningsens lamper på auktion lige nu.

Læs mere: Poul Henningsen: Sandheden er altid revolutionær. Tekster 1918-1967.

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Belysning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s