Art Deco -den dekorative stilart

Stilperioden Art Deco er opkaldt efter en for 1900tallet helt afgørende udstilling i Paris tilbage i 1925: Exposition Internationale des Arts Decoratifs et Industriels Modernes. Udstillingen fremviste det bedste inden for møbler, kunst, kunstindustri og belysning fra det meste af den vestlige verden, undtaget Tyskland, der stadig mærkede følgerne af 1. verdenskrig og USA, der ikke mente, at de kunne opfylde kravet for optagelse på udstillingen.

Oprindeligt hed stilen faktisk Style Moderne og skiftede først navn med tilbagevirkende kraft i 1960erne, da det for alvor gik op for folk, hvor vigtig udstillingen i 1925 havde været for stilens udvikling.

Det ville være alt for omfattende fyldestgørende at beskrive Art Deco’en på disse få linier, så derfor trækker jeg bare nogle få karakteristika frem, som er spændende set fra vores moderne synsvinkel.

Art Deco’en var eklektisk; dvs. den blandede flere forskellige stilarter fra flere forskellige verdensdele, fx afrikansk stammekunst, ægyptisk historisk kunst, moderne maskinteknologi anno 1920, avantgarde-kunsten, den russiske konstruktivisme og aerodynamisk videnskab.

Det var en eksklusiv stilart. Elegant, maskulin og dominerende. Og den påvirkede næsten alle aspekter af livet omkring 1920: møbler, kunst, tekstiler, sølv, glas, keramik, smykker, biler, bygninger etc. Få designobjekter gik ram forbi. Art Deco’en kunne favne det hele.

Til gengæld var det bestemt ikke alle, der havde råd til at købe de endog meget dyre genstande, der havde været igennem design-møllen.

Art Deco’en var fyldt med eksklusive materialer, smukke ornamenter og dekorationer og helt sublimt håndværk. Niveauet var højt.

Møblerne var meget franske i stilen, materialerne var ibenholt, riopalisander, mahogni og birk. Bortset fra birken alle særdeles eksklusive og sjældne træsorter. Møblerne havde ofte dekorative indlægninger i lyse og mørke træsorter, kaldet intarsia. Marmor, spejlglas og alm. glas kunne supplere træet som fx bordplader.

Lamperne var ofte i støbejern eller bronze med skærme i glas eller bakelit og med nøgne kvinder eller kvinder i yderst lette gevandter elegant slyngende sig om lampens fod.

Glaskunsten, sølvet og smykkerne var også ganske særlige i 1920erne og ’30erne. Dramatiske, tunge og med masser af smukke dekorationer.

Kendte Art Deco arkitekter og kunstnere tæller navne som Eileen Grey, Tamara de Lempicka, Le Corbusier og Charlotte Perriand. Det antyder også, at grænsen mellem Art Deco’en og Bauhaus/funktionalismen var hårfin.

Stilen mistede af indlysende årsager sin indflydelse under 2. verdenskrig. Men er siden poppet op igen i det små, fx i 1980erne.

En række genstande fra Art Decoen er overkommelige i pris for tiden. Måske det skyldes, at stilen er lidt tung i forhold til vore dages minimalisme? Men vi ser dog tegn i sol og måne på, at dele af Art Deco’en er ved at blive populær igen.

Se Art Deco på Lauritz.com lige nu.

Læs mere i: Alastair Duncan: Art Deco.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Kunstindustri, Møbler. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s