De Stijl – røde, gule og blå kuber og sorte streger

De Stijl, der på hollandsk betyder Stilen, var en kunstnerisk bevægelse tilbage i 1920erne, der talte særligt to prominente navne, som det er værd at trække frem igen: Piet Mondrian og Gerrit Rietveld.

Måske de to navne ikke vækker den store genklang hos alle, men deres kunst og møbler får helt sikkert de fleste til at nikke genkendende.

Piet Mondrian 1872-1944 var kunstmaler og det mest betydningsfulde medlem af De Stijl. Han var optaget af harmonien mellem linier og flader; altid rektangulære flader i primærfarver. De farvede flader var adskilt af sorte steger eller linjer.

Piet Mondrian var hollænder, men flyttede til Paris for at arbejde som kunstner under påvirkning af kubismen og vendte først tilbage til Holland under 1. verdenskrig, hvor han sammen med Theo van Doesburg, der også var kunstner, grundlagde De Stijl.

Gerrit Rietveld 1888-1964 var også hollænder, men arkitekt og møbeldesigner. Han designede både møbler og huse i hans karakteristiske stil. Særligt bygningerne var nyskabende i tiden med bla. skydevægge, der kunne ændre husets udseende efter behov og lyst. Walter Gropius, grundlæggeren af tyske Bauhaus, inviterede Gerrit Rietveld til at udstille i netop Bauhaus og dermed kom de to grupper i fysisk berøring med hinanden.

De Stijl blev altså stiftet 1917 i det sydlige Holland og favnede med tiden både arkitekter, kunstnere og forfattere. De Stijl havde som navnet siger en særlig stil, der bestod af helt simple former med kuber og linjer. Linjerne var altid sorte eller grå og kuberne hvide, hvis de var ikke-eksisterende og ellers kun blå, gule og røde. Det gælder både kunsten og møblerne. Gode eksempler på De Stijl er netop Mondrians kunst og Rietvelds hvilestol ‘Rød og blå stol’ formgivet i 1917.

Gruppen arbejdede med en meget streng asymmetri og efterstræbte ren og uforfalsket objektivitet. Formsproget var abstrakt. Synes du i det hele taget, at formsproget og ideerne i De Stijl lugter lidt af Bauhaus, så er det helt rigtigt. Less is more, de rene primærfarver, kuberne og den rent abstrakte form havde begge parter til fælles. Begge grupper arbejdede da også på samme tid i starten af 1900tallet og var globalt inspireret af de samme tanker og ideer.

Herhjemme var en kunstnerinde som Franciska Clausen 1899-1986 også i en periode inspireret af De Stijl. Hun debuterede i 1923 i Berlin og udstillede flere gange op gennem 1920erne i bla. Paris og New York. Siden slog hun sig ned som portrætmaler i Åbenrå og forsvandt fuldstændig fra den officielle kunstscene.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Kunst, Møbler. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s