August Strindberg: Sådan bliver du kunstkender på 60 minutter

Kunsteksperter verden over bruger både halve og hele liv på at forstå kunsten og kunstnerne bag; både nutidens og fortidens. For mange af dem er det en livsstil og en altopslugende passion.

Men man behøver såmænd slet ikke bruge år på at pløje verdenskunsten igennem fra støvede bibliotekshylder.

August Strindberg 1849-1912 –den svenske dramatiker, maler og kunstkritiker- har tilbage i 1877 skrevet den lille bog: ‘Anvisning på hvorledes man på 60 minutter kan blive Kunstkender’.

Bogen er opbygget alfabetisk og giver i korte, men dejligt sar-kastiske vendinger lette råd til, hvordan man udtaler sig med fynd om alle former for malerkunst.

Læs fx her:

‘Et hvert dannet menneske må nu for tiden selv kunne bedømme alt… deraf følger nødvendigheden af at lære at bedømme. Lære er et fatalt ord! Dog, vi kan bringe trøst til alle de bedrøvede, thi intet er lettere at lære end kunstkritikken… Kunsten at blive kender baserer sig på kendskabet til kunst og fagudtrykkene. Til deres anvendelse fordres der ikke så meget forstand, men som det første: selvtillid, og for det andet: koldblodighed. En kender må aldrig tvivle, aldrig rødme eller blive forlegen, aldrig indlade sig i lange debatter…

A. Angelo, Michel. Anvendes som sammenligning, hvis en maler har fremstillet nøgne kroppe i tvungne stillinger; altid som denne bemærkning: “Det forstod netop M.A., der med kongelig suverænitet beherskede de mest vovede former for at gøre dem til udtryk for sine store tanker”. Særdeles anbefalelsesværdig…

B. Besynderligt, sælsomt. Udtales meget langsomt med armene over kors og øjenbrynene sammen-trukne, med en dyb efter-tænksom mine. Derved vinder kenderen tid til stilistisk at udarbejde sit udsagn…

F. Fantasi. Da denne helt savnes i den moderne kunst, behøver kenderen ikke at vide noget derom…

G. Genialsk, grandiost, gigantisk, groteskt. Det førstnævnte ord er ganske anvendeligt, i særdeleshed hvis maleren står i nærheden, så han kan høre det. De øvrige betegnelser egner sig til fremstillinger af storme, dystre alpesøer, bjergkløfter og i almindelighed om billeder, som overstiger 10 fod i bredden og 6 fod i højden…

H. Hm. Dette udtryk bør helt undviges af kenderen…

M. Mhm. Udtryk for et stumt bifald i en berømt kenders vurdering. Ledsages af en sagte bøjning af hovedet…

P. Præcis. Ganske anvendelig som svag ros…

T. Talent. Efter at man har dadlet alle detaljerne i et billede, indrømmer man maleren talent…

Tanke. I enhver henseende unødvendig for en kender…

V. Visse. Et af de vigtigste ord, eftersom det har en klang af sikkerhed og ikke forpligter til noget. “Visse farver (eller linjer, partier etc.) i billedet minder om…” “Der fordres en vis originalitet for at gøre det og det” “I en vis henseende er belysningen, opfattelsen, koloritten o.s.v. ikke tilstrækkelig klar”. Vi gør i særlig grad opmærksom på dette ords uindskrænkede anvendelighed.’

Citater fra: August Strindberg: Anvisning på hvorledes man på 60 minutter kan blive Kunstkender. Hernov, 1983.

Se om du er blevet kunstkender.

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Kunst. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s