Kaare Klints interesse for engelske feltofficerer

Hvad inspirerer en designer eller en arkitekt? Er det en særlig farve, en særlig form, andres design eller noget helt fjerde?

For Kaare Klint 1888-1954 var det fortidens møbler og boliginventar, der lagde grunden. Han opfandt ikke den dybe tallerken, hver gang han designede en ny stol. Tværtimod var han af den overbevisning, at møblerne fra tidligere tider eller fra andre lande blot skulle rendyrkes i deres form for at nå det ultimative.

Kaare Klint var funktionalist. Ligesom Arne Jacobsen, H. J. Wegner, Børge Mogensen og Poul Kjærholm. Men han var ældre end de andre og i kraft af sin profession som leder af Møbelskolen på Kunstakademiets arkitektskole, så underviste han mange af de møbelarkitekter, der i dag betragtes som nogle af verdens bedste. Det er ikke en dårlig arv at efterlade sig.

Klint selv studerede møbeltyper og menneskets fysiognomi sammen med de studerende på møbelskolen. Derefter rentegnede de forskellige klassiske møbeltyper og fjernede de forskellige stilperioders ofte både svulstige og overflødige ornamentik. Fordi funktion stod over form. Og fordi det funktionelle er det smukke. I hvert fald for en ægte funktionalist.

Ikke mange af Klints møbler er masseproducerede i store mængder. Dertil var hans møbler for eksklusive og for svære at industrifremstille. En enkelt af hans stole blev dog ikke bare masseproduceret, men også en salgsmæssig succes, nemlig safaristolen.

Mange kan nok huske safaristolen var 1970ernes parcelhuse, hvor den var vældig populær, men faktisk er den tegnet helt tilbage i 1933.

Den amerikanske filmfotograf Martin Johnson udgav i slutningen af 1920erne rejsebogen ‘Safari – A Saga of the African Blue’. Kaare Klint, som var generelt var inspireret af rejselivet og fjerne, eksotiske destinationer, nærstuderede bogen og særligt billederne fra Martin Johnson og konens telt, hvor de sad i teltdugens åbning i hvilestole beregnet til den engelske hær. Hvilestolen var let og transportabel og egnet til friluftsliv. Fordi det oprindeligt var en feltstol kunne den samles og skilles ad uden brug af værktøj og det tiltalte Kaare Klint. Han rendyrkede formen og præsenterede den på Snedkerlaugets udstilling i 1933.

Safaristolen er gennem tiden fremstillet i forskellige versioner. I teak, cubamahogni og ask, gerne røget ask, så årene træder tydeligere frem. Sæde og ryg har været fremstillet af enten nigerskind, alm. skind eller pommersk lærred indfarvet i forskellige naturfarver.

Den er produceret i mere end 100.000 eksemplarer. En af de første, der købte saml-selv-stolen var i øvrigt Arne Jacobsen.

Men inspirationen var en afrikansk rejsebog.

Se design af Kaare Klint på auktion lige nu.

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Møbler. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s