Gertrud Vasegaards keramiske digte på Holstebro Kunstmuseum

I denne uge er det absolut sidste chance for at beundre Gertrud Vasegaards smukke vaser, fade, kander og krukker i det vestjyske. Det er Holstebro Kunstmuseum, der lægger lokaler til de 111 keramiske værker.

Udstillingen er arrangeret af kunsthistorikeren Henning Jørgensen og hedder meget beskrivende Keramiske digte.

Gertrud Vasegaard (1913-2007) var en af pionererne inden for dansk keramik i storhedstiden i 1900tallet. Udstillingen skildrer Vasegaards karriere fra mellemkrigstiden og frem til få år før hendes død. Så der er rig mulighed for at følge hendes udvikling fra tiden som lærling hos Axel Salto og Bode Willumsen, over tiden med eget værksted sammen med søsteren Lisbeth Munch-Petersen på Bornholm, årene hos Bing og Grøndahl, Den Kongelige Porcelænsfabrik og til hendes nærmest asketiske livsførelse de sidste år med eget værksted, nu sammen med datteren Myre Vasegaard.

Vi er tilbage i en tid, hvor det ikke var almindeligt, at unge kvinder gjorde karriere, heller ikke kunstnerkarriere. I Nyt Tidsskrift for Kunstindustri fra sommeren 1941 skrev Natalie Krebs om afgangsklassen på Arne Bangs stentøjsværksted på Holmegaards Glasværk: ”Den begyndte jo netop på det Tidspunkt, da det blev moderne for unge Piger at blive Keramikere, men den treaarige grundige Uddannelse afskrækkede de fleste, der blot skulde have det som Tidsfordriv, og opdrog Resten til at tage Tingene alvorligt. De fleste af Eleverne var unge Piger, og en Del af dem har giftet sig og har opgivet Keramikken, men langt de fleste har forsat deres Virksomhed, og Sporene af deres Arbejde ses nu overalt her i Byen og ogsaa andre Steder i Landet.” (Gertrud Vasegaard. Keramiske arbejder 1930-1984, s. 6. Kunstindustrimuseet). Uddannelsen afskrækkede ikke Gertrud Vasegaard og hun gik der, til hun kom i lære hos vores mest berømte keramiker, Axel Salto.

Gertrud Vasegaard blev med tiden ekspert i glasurer og enkle og raffinerede, overvejende grafiske dekorationer; gerne i den blå/hvide/grå farveskala. Formerne er enkle, stofligheden rustik, fordi skærven ofte får lov at træde frem gennem glasuren. Hendes unikaarbejder går for svimlende summer, når de en sjælden gang dukker op på auktion. Og selv hendes spisestel er dyre og eftertragtede.

To spisestel for Den Kongelige Porcelænsfabrik er blevet klassikere: Gemma og Gemina. Mange samlere byder om kap, når dele fra de to stel kommer på auktion. Begge stel blev i øvrigt præsenteret samtidigt på Den Kongelige Porcelænsfabriks udsalg på Amagertorv i 1962. Men selv holdt Gertrud Vasegaard nu mest af det hvide Gemma-stel med rombe-ornamentet skåret ind i porcelænsmassen.

I forbindelse med udstillingen har Henning Jørgensen skrevet en meget fin bog med rigtig god fotodokumentation af Gertrud Vasegaards smukke vaser og krukker. En af hans væsentligste pointer i både bogen og på udstillingen, er, at Gertrud Vasegaard ikke kun var kunsthåndværker, men i virkeligheden var kunstner på lige fod med de bedste billedkunstnere, skulptører, billedhuggere etc. Og det kan man bestemt ikke være uenig med ham i.

Holder man af at støve antikvariaterne igennem på jagt efter sjældne bøger, kan Kunstindustrimuseets lille bog om Gertruds Vasegaards keramiske værker 1930-1984 også anbefales.

Udstillingen har sidste åbningsdag 28. aug. 2011 på Holstebro Kunstmuseum. Derfra flytter den til den anden ende af landet, nærmere bestemt Bornholms Kunstmuseum.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Keramik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s